
Tom Wentzel (1989) is bestuurskundige.
Tijdens mijn studie heb ik onderzoek gedaan naar maatschappelijke vraagstukken en bestuurlijke problemen. Ik ben afgestudeerd op het thema sociale cohesie in een concrete vorm, het beleid voor gemeenschapshuizen (sporthallen, dorpshuizen).
Mijn kwaliteiten zijn procesverbetering en analyseren. Dit kwam mij goed van pas, tijdens studie en latere werkzaamheden. Van dichtbij heb ik het sociaal domein bij gemeenten leren doorgronden en verbeteren door analysetools te bouwen en samenwerkingspartners in netwerktafels bijeen te brengen bij diverse opdrachtgevers.
Mijn ambities liggen op beleidsmatig en financieel vlak, op regie voeren en management. Hier groei ik graag de komende jaren in door, bij overheden of in het bedrijfsleven. Ik neem uitdagingen graag aan en zet mij in voor meetbare sociale kwaliteit, financiële stabiliteit en het bijsturen van doelen waar nodig.
Naast mijn werk, lees en reis ik graag af naar vesting- en Hanzesteden. Politiek, economie, filosofie en vaderlandse geschiedenis behoren tot mijn interessegebied.
Onderwijs:
NHL Hogeschool
Bachelor of Public Management, Bestuurskunde en Overheidsmanagement, 2011 – 2015
Activiteiten: Studiegenootschap Trias Politica
ROC Friese Poort
MBO-4, Bankwezen en financiële ondersteuningsdiensten, 2005 – 2008
Zuyderzee Lyceum
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, Theoretische leerweg, 2001 – 2005
Werkervaring:
Adviseur bedrijfsvoering sociaal domein
Mei 2019 – Heden
Bij de gemeente Stichtse Vecht richt ik mij met het team bedrijfsvoering sociaal domein voornamelijk op de Jeugdwet.
- Aansluiting Jaarcijfers (Regionale Q, iJw303 & ISD)
- Vertegenwoordigd Stichtse Vecht in Regionale Inkooporganisatie Utrecht – West
- Doorontwikkeling Jeugdzorg in Control
- Vakoverleg Bedrijfsvoering, aansluiting met Beleid en Financiën.
Financieel-administratief medewerker bij gemeente Westerveld
Juli 2018 – januari 2019
Mijn werkzaamheden omvatten het werken met een nieuw systeem, Aeolus.
- Opstellen van lijsten uit datasets van gemeenten en zorgaanbieders.
- Handleidingen opstellen voor verwerking gegevens in nieuwe systeem.
- Verwerking van facturen van zorgaanbieders.
- Aandragen informatie en rol van vraagbaak bij interne controle en accountantscontrole.
- Inboeken nieuwe aanvragen als inboeker en werkverdeler.
Applicaties: Aeolus Back, Key2Burgerzaken, Key2Gba-V, GreenValley Zaaksysteem, MS Office, MS Excel
Financieel-administratief medewerker bij gemeente Neder-Betuwe
April 2017 – april 2018
Mijn werkzaamheden op financieel-administratief vlak bestaan hier uit het versnellen van de verwerking.
- Verwerking jeugdzorg- en Wmo-aanvragen, facturen en betaalbaarstelling.
- Inzicht verschaffen in caseload, oorzaken vertragingen in kaart brengen.
- Inboeken nieuwe aanvragen als inboeker en werkverdeler.
- Project ‘beschikkingsvrij werken in de jeugdzorg’ per 1-1-2018.
- Monitors en toetsingsinstrumenten bouwen om uitval te traceren.
(Jw en Wmo 315 – 301 match), analyse op 18+ in jeugdhulp, uitval van facturen en declaraties.
Applicaties: Pink Roccade Local Government iBurgerzaken (IZRM), Aeolus Back & Aeolus Front
Specialist maatwerkvoorzieningen bij gemeente Menterwolde
Augustus 2017 – december 2017
Als specialist maatwerkvoorzieningen binnen de Wmo actief.
- Adviseren en ondersteunen van casemanagers bij de toewijzing van Wmo-voorzieningen;
- Procesondersteuner bij totstandkoming van een toewijzing Wmo-voorziening
(onderzoeken, rapporteren, adviseren en beschikken en registeren &
- Contactpersoon richting (bouw-) bedrijven, corporaties en instellingen.
Applicaties: Key2SociaalDomein,
Solviteers WIZportaal
Financieel-administratief medewerker sociaal domein bij gemeente Harderwijk
December 2016 – april 2017
In Harderwijk werk ik aan snellere verwerking van zorgaanvragen:
- Contact onderhouden met de zorgaanbieders voor een correcte administratieve afhandeling.
- Inrichten en compleet maken van zorgdossiers van na 1-1-2015 met informatie uit AWBZ.
- Persoonsgebonden budget (PGB) berekenen voor gestelde indicaties.
- Digitaal berichtenverkeer tussen gemeenten, zorgaanbieder, CAK en SVB bijhouden.
Applicaties: Centric Key2Finance, Key2SociaalDomein, Key2Zorg. MO-Platform Stipter
Projectmanager declaratieproces Jeugdzorg bij Gemeente Zwolle
Oktober 2016 – November 2016
In Zwolle heb ik gerapporteerd over procesverbeteringen in de zorg met eerder verworven kennis:
- Op basis van vermoedens de uitval van declaraties in rapportvorm presenteren.
- Handreiking doen hoe men uitval terug kan dringen.
- Trends en tendens per gemeente en zorgaanbieder visualiseren en aanbieden.
Kernopdracht: Data-analyse, management ondersteunen, procesverbetering, communicatie en monitoring.
Applicaties: Topicus Regie en Topicus Financiën, MS Excel
Financieel-administratief medewerker sociaal domein bij gemeente Arnhem
Maart 2016 – Augustus 2016
In Arnhem werk ik met een nieuw systeem voor het sociaal domein, Zorg-Portaal;
- Correcte administratieve en financiële afhandeling jeugdzorg en Wmo.
- Gegevens uit oude AWBZ-dossiers aanvullen en omzetten in Wmo-indicaties.
Applicaties: Key2Gba-v, Key2Burgerzaken, MS Excel, MS Access, Zorg-Portaal.
Medewerker indicatiebureau bij Argonaut Advies
Juli 2015 – december 2015
In Den Dolder ondersteunde ik medici vanuit het indicatiebureau.
- Contacten onderhouden met gemeenten, IND, artsen en cliënten.
- Digitale verwerking van aanvragen en medische rapportages.
- Uitnodigen cliënten voor medische keuringen.
- Trajectbewaking met focus op contractuele doorlooptijden van medische rapportages.
- Gemeenten ondersteunen met plannen indicaties.
Applicaties: MediSoft DM7, MS Office, MS Excel